Ny logo over målstreken

Natacha Martinussen (16) stakk av fra resten av feltet og har levert ny logo til Celsastafetten.

Natacha Martinussen har designet den nye logoen til Celsastafetten. Hun har tatt med seg øsa fra Celsas logo og videreført denne i en løpende figur.

Startskuddet gikk i oktober, og etter et langt løp med et ganske stort felt er logoen nå i mål.

– Vi er veldig stolte av logoen og imponert over jobben som er gjort, sier Rolf-Arne Hanssen fra Celsa Armeringsstål BIL.

Da de bestemte seg for at noe måtte gjøres med logoen de hadde, gikk de ut i sosiale medier og spurte om noen kunne tenke seg å designe en ny logo til Celsastafetten. Det endte med at faglærer Trine Lise Bang ved medielinja på Polarsirkelen videregående skole tok kontakt. De 25 elevene i første og andre klasse gikk i gang med arbeidet som et prosjekt på skolen. De seks beste forslagene ble plukket ut av lærerne og presentert for arrangørene av Celsastafetten. De plukket ut 16-åringen Natacha Martinussens forslag.

– For min del, pekte dette forslaget seg ut med en gang. Celsa er lett gjenkjennelig i logoen, samtidig som det er bevegelse og aktivitet. Det var akkurat det vi ønsket, sier stafettgeneral Hanssen.

 

Samarbeid mellom skole og næringsliv

 

– Da jeg laget logoen, tenkte jeg at hvis jeg var Celsa ville jeg hatt deres egen logo med videre i en eller annen form. Jeg hadde for eksempel selv aldri sett logoen deres før. Ved å bruke den i Celsastafettens logo får de vist den til flere, sier Martinussen selv.

Men hun var ikke helt i mål da hennes logo ble plukket ut. Oppløpssiden gjensto. I noen timer over et par dager fikk hun hospitere hos markedsførings- og kommunikasjonsbyrået Mye i media og jobbe videre med logoen til mållinja kunne krysses.

– Jeg går bare i første klasse og dette er den første logoen jeg har laget, så det var artig å få den muligheten. Grafisk design er det jeg tror jeg vil jobbe med i framtiden, så det var fint å se hvordan det var. Det var mer arbeidsro der enn i klassen, sier hun.

I Mye i media fikk hun noen innspill fra grafisk designer Angelo Ippoliti.

­– Hans forslag var bra, de ga mer mening – han hjalp meg med detaljer, og var med å gjøre den enklere og tydeligere, forteller Martinussen.

– At hun fikk sjansen til å jobbe med profesjonelle synes jeg var fantastisk. Jeg tenkte: ”Hvorfor har vi ikke gjort dette før?” Det er kun en fordel med tettere kontakt med den delen av næringslivet som holder på med det vi gjør. Det var bra for henne, og det er bra for linja, sier faglærer Trine Lise Bang.

– Celsastafetten og deres fokus på å få alle i aktivitet er noe vi applauderer, og om vi i tillegg kunne gi et lite bidrag til å utvikle et ungt talent på vårt eget fagfelt var det ikke noe å tenke på lenger – vi var med på laget, sier Kenneth J. Gabrielsen, utviklingsleder i Mye i media.

 

Forteller om arrangementets ånd

 

Ippoliti understreker at han kun var en hjelper, Martinussen var designeren. Han bare ga henne noen forslag for å gjøre resultatet enklere og mer sammenhengende.

– Hennes forslag var godt. Det binder sammen Celsas logo med en måte å fortelle om dette arrangementet på. Det har blitt en slags maskot som forteller om arrangementets ånd med et vennlig utseende, sier Angelo Ippoliti.

– Det var veldig hyggelig å jobbe sammen med henne. Hun hadde den rette entusiasmen, og viste stor interesse for tilbakemeldingene.

Som takk for innsatsen, spanderte Celsastafetten lunsj på de to klassene – og lovet samtidig gratis påmelding til løpet 27. mai. Det siste er nok ikke et tilbud logodesigneren tar imot.

­­– Jeg kommer nok ikke til å delta. Men jeg skal være der og se på, og tror det er noen fra vår klasse som kommer til å løpe, sier Martinussen.

Trine Lise Bang (t.v., faglærer), Natacha Martinussen (elev) fra Polarsirkelen videregående skole, Angelo Ippoliti (Mye i media), stafettgeneral Rolf-Arne Hanssen Kenneth J. Gabrielsen (Mye i media) viser fram Celsastafettens nye logo.

 

Tekst: Kenneth J. Gabrielsen, Mye i Media

Foto: Rami Abood Skonseng, Mye i Media